Wednesday, September 27, 2017

Jaga Dia Untuk Kami



Hari ini 27 September 2017

Toleh kebelakang, kita sudah meninggalkan hampir 9 bulan untuk tahun 2017. Tahun ni merupakan tahun yang mencabar bagi keluarga kecil kami. Kali pertama berjauhan dengan EnAbe dalam tempoh sebulan lebih, kalau dikira dalam kiraan minggu, lebih kurang 7 minggu. Rezki Allah yang datang tiba2 bila EnAbe mendapat tawaran menyertai pasukan menguruskan Jemaah Haji Tahun 2017.

RINDU?
Ya, semestinya rindu datang setiap saat dan waktu. Anak2 besar sabar menghitung hari. Sikecil Aisha melahirkan rindunya dengan perbuatan. Tiap kali handphone berbunyi, dia dulu berkejar dapatkan hp lalu hulurkan pada aku. Tapi bila EnAbe video call, dia taknak pandang handphone, merajuk kot, jual mahal.

Serius aku kagum dengan isteri2 yang berjauhan dengan suami, menguruskan anak-anak seorang diri. Sakit demam pun gagahkan diri bangun. Takde nak manja2 sebab anak2 bergantung pada kita. Aku bayangkan macam mana Mak berjauhan dengan Ayah waktu kecil kami dulu, Ayah mencari rezki di Kota Singa. balik 2-3 bulan sekali. Waktu tu bukan macam sekarang, boleh call, video call dan Whatapps. Kalau kirim surat pun ntah sampai ke tidak sebab Ayah kerja kontrak bina bangunan, mesti lah pindah randah. Aku ingat lagi, ada kawan ayah datang rumah, bawa kamera untuk ambil gambar kami 3 beradik. Beraturlah kami dipakaikan baju cantik oleh Mak untuk di ambil gambar. Gambar yang akan jadi ubat rindu seorang ayah pada anak-anaknya.

Sekarang, EnAbe video call kami 2-3 kali sehari (kalau sibuk, paling kurang sekali mesti ada). Whatapps tak payah citer lah berapa kali, tanya dah makan belum, anak2 dah bangun belum, hari ini buat apa. Dan aku tanpa jemu melaporkan semua aktiviti kami kepadanya sebagai tanda kami sangat rindukan kehadirannya.

Pada saat coretan ini, Insha Allah lagi 2 minggu En Abe akan pulang. Ya Allah.. setiap saat aku tak lupa doakan semoga tugasnya di Tanah Suci berjalan lancar dan pulang kepada kami dengan selamat.

Coretan ini ditulis sebagai kenangan. Moga aku diberi kerajinan untuk terus berkongsi cerita di blog kesayangan ini.

12 comments:

paridah said...

KASIH SAYANG MENGIKAT PERIH PERPISAHAN MNAWAR RESAH RINDU

My Green Canyon said...

Selamat menunaikan ibadah haji.

sweetie said...

Saya pun membesarkan anak-anak bersendirian Irfa, sebab enSomi tak selalu bersama dan tinggal berjauhan.

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

Dah balik belum abenya?

Lea Azleeya said...

lea follow kak mawar.. Salam kenal dari lea ye... #bloggerpantaitimur

latifah suleiman said...


Sungguh..bila berjauhan dengan tersayang..ada 1 nikmat yang Allah titipkan bersamanya..iaitu nikmat R.I.N.D.U

Nikmat rindu ini..hanya yang duduk berjauhan dari suami/isteri sahaja yang dapat merasainya..

Paling manis ketika bertemu setelah lama berjauhan..

Yang duduk dekat mana nak kenal rasa rindu, ye dak? Hehehehehe

Dan pasti..yang teramat paling dirindu..Adalah bumi haramaian Makkah & Madinah..
Mudah-mudahan Allah angkat dan jemput kita semua menjadi tamuNya di sana..Allahumma ameen

Rahayu said...

Yeay. Pasni jgn biar blog bersawang lagi kak.. hahaha ingatan utk diri ayu jugak ni 😎

aryan azra said...

YE SAYA YANG KADANG BEROISAH SEHARI DUA PUN RASA MACAM PAYAH NAK URUSKAN ANAK2 SEORANG DIRI, MANA NAK HANTAR KE SEKOLAH MANA NAK BERKEJAR KE TEMPAT KERJA LAGI. MEMANG TABIK BETUL PADA ISTERI2 YANG BERJAUHAN DENGAN SUAMI DAN URUSKAN HAL RUMAHTANGGA SENDIRIAN

Mas_FVOME said...

Teruskan menulis sis! Jd catatan kenangan..;D

Rabiahtul Adawiyah said...

hai akak

Mimi Azirah said...

Semoga En Abe sihat di sana..in shaa Allah dua minggu sekejap saja...mesti xsbr tgu die balik kan

Shikin Razali said...

Seronoknya bila dapat menjejakkan kaki ke Makkah.. Semoga saya pun dapat menjejakkan kaki ke sana.. Saya dengan suami pun PJJ sis, dua tahun kami berjauhan.. Walau masih belum dikurniakan zuriat tapi kami happy, walaupun kami terpaksa berjumpa kadang2 sebulan sekali, kadang2 dua bulan sekali dek kerana tugasan, tapi kami masih happy.. =) Semoga suami sis selamat sampai dan kembali pada keluarga dengan selamat..